preskoči na sadržaj

Zdravstvena škola Split

Login
NASTAVA NA DALJINU

E - DNEVNIK



Office 365

EDIT code school

BRINI O SEBI!

 




 

RAZGLEDNICA IZ VUKOVARA


CRVENI KRIŽ

e-Škole EDUKACIJA


EMA


 

Kalendar
« Svibanj 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
Prikazani događaji

MATURANTI

e-Škola

Pitaj ne skitaj

mladi-za-mlade2

 

Anketa
Što misliš o uvođenju e-Dnevnika u nastavu?





Forum
Pitanja i odgovori
 Naslov: FAQ

  • Naj 10 pitanja

  • Nedavna pitanja

  • Arhiva pitanja
Novosti iz CARNeta
PISARNICA/REFERADA

RADNO VRIJEME SA STRANKAMA 

  RADNIM DANOM
 
od 11:00 do 15:00 sati
 
Stranke se sa svojim zahtjevima trebaju prvo obratiti na e-mail
 split@zdravstvenaskola.hr
 
IZDAVANJE POTVRDA

Učenici i roditelji, mogu kroz e-Dnevnik ispisati potvrdu u svrhu dokazivanja da je učenik u aktualnoj školskoj godini upisan u školu i razred, odnosno da ima status redovitog učenika.

 

H N K

Brojač posjeta
Ispis statistike od 27. 10. 2009.

Ukupno: 5400426
Ovaj mjesec: 1173
Ovaj tjedan: 2353
Danas: 7
GKM

GRADSKO KAZALIŠTE MLADIH 

Gradska knjižnica

Vrijeme u Splitu

InfoZona

 

Vijesti
Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
Dan laboratorijske medicine
Autor: Nediljka Petrovski, 5. 11. 2021.

Ovih dana obilježavamo jedan jako važan dan za nas laborante, to je Dan laboratorijske medicine koji se točno obilježava 5. studenoga. U čast tom danu smo pripremili kratku pričicu nečega zanimljivoga što bi voljeli da se zna.

Nastavite čitati pod opširnije a na poveznici pogledajte kratki film koji su pripremili učenici. 


Dakle, sve je počelo nekako s onim dijelom starog Egipta i Mezopotamije, najranije dijagnoze i tretmani su se radili samo na osnovu simptoma. Bili su u mogućnosti odrediti samo neke stvari, kao što su rad srca i menstrualne bolove. Nažalost tada je medicine bila rezervirana samo za bogate i ljude sa statusom  ˝plave krvi´ - kraljeve, prinčeve. Kasnije nije došlo do nekog napretka na području medicine. U srednjem vijeku su ljudi pretežito smatrali da je bolest kazna od Boga za njihove grijehe.

Prvi složeni mikroskop je konstruirao Zacharias Janssen 1590. godine što je dovelo do pokretanje napredovanja laboratorijske medicine. Njegov je instrument imao jednu sabirnu leću (objektiv) i jednu rastresnu leću (okular).

Athanasius Kircher je prvi tko je koristio mikroskop za otkrivanje uzroka bolesti. On tada nije mogao detaljno detektirati što vidi ali je vidio neke osnovne stvari kao crvene krvne stanice.

Frederik Dekkers je 1694. godine promatrao urin i ustanovio je da dodatkom octene kiseline dolazi do pokazivanja proteina ukoliko ih urin sadrži. Od tada je analiza urina postala mnogo značajnija.

Prva bakterija identificirana je kao Methylorubrum rhodesianum. Leeuwenhoek je otkrio prvu bakteriju iako se tada još nije znalo za bakterije. On je modernizirao mikroskop.

Prvi povijesni pokušaj transfuziologije je napravljen 1492. godine. Znanost transfuzije krvi datira iz prvog desetljeća 19. stoljeća, s otkrićem krvnih grupa što je dovelo do miješanja krvi davatelja s krvlju primatelja prije izvođenja same transfuzije (rani oblik križne probe).

1818. godine, doktor James Blundell, britanski opstetičar, izvodi prvu uspješnu transfuziju ljudske krvi, radi liječenja rodilja koje su iskrvarile. Koristio je muževe pacijentica kao davatelje krvi, i izvukao je četiri unce krvi iz njegove ruke kako bi ju prenio u njegovu ženu. 1840. u medicinskoj školi Svetog Jurja u Londonu, Samuel Armstrong Lane, koji biva pomagan od strane Blundella, vrši prvu uspješnu potpunu transfuziju krvi radi liječenja hemofilije.

Razvoj hematologije započinje samom zanimacijom za samom krvi i može se reći da je tadašnja hematologija bila najbliža onome što danas zovemo  laboratorijska hematologija. Upoznavanjem i proučavanjem stanica krvi, razvojem tehnike, dijagnostike te razvitkom medicinskih znanosti hematologija je tijekom povijesti obuhvaćala rad u klinici i rad u laboratoriju. Danas je to vrlo složena znanost koja obuhvaća kliniku u sklopu medicine unutrašnjih bolesti, transfuziologiju, hematološki laboratorij, citološki laboratorij, biokemijski laboratorij, bio inženjering ali i još mnogo drugih timova stručnjaka koji svojim istraživanjima i radovima doprinose poznavanju i prepoznavanju funkcija stanica krvi. 

Zanimljivo je spomenuti 1892. godinu kada je William Osler opisao nove testove na hemoglobin, kako brojati crvene i bijele krvne stanice, malariju, identifikaciju parazita, jednostavne urinoanalize i korištenje sputuma za testiranje na tuberkulozu. 1898. je opisao kulturu krvi, test aglutinacije.

Povijest mikrobiologije kao ustaljena i specijalizirana znanost, započinje krajem 19. stoljeća, iako se spominjanje mikroorganizama kao "nevidljivih klica" nalazi u staroj Grčkoj.

Naziv mikrobiologija potječe od grčkih riječi mikros što znači "mali", bios, "život" i kraj -logija, "ugovor, studija, znanost", odnosno.

Metodološki napredak i odvajanje znanosti od svih vrsta mistike i religije bili su temeljni čimbenik u povijesti mikrobiologije.

U povijesti mikrobiologije mogu se izdvojiti četiri razdoblja: prva tek spekulativna, koja se proteže od antike do izuma prvih mikroskopa, a drugo razdoblje čine prvi mikroskopisti između 1675. i sredine 19. stoljeća, a treći period je treći. u kojem se mikroorganizmi uzgajaju između sredine i kraja 19. stoljeća, te četvrte faze, koja ide od početka 20. stoljeća do danas.

Ovdje bi voljeli naglasiti zanimljivu činjenicu poznatog utemeljitelja mikrobiologije njemačkog Roberta Koch (1843-1910) koji je razvio uzgoj mikroorganizama, formirajući kolonije na određenim površinama, olakšavajući njihovo proučavanje. U tom smislu, Koch je uveo pojam vrste u mikroorganizme, s prepoznatljivim značajkama i funkcijama. Također, 1882. godine, Koch je otkrio bacil tuberkuloze, a 1883. bacil kolere.

Zahvaljujući znatiželjnim istraživačima prošlosti danas je laboratorijska medicina jako olakšana, a posebno zbog nove tehnologije i instrumenata koje se danas koriste u laboratorijima.

Nevjerojatno je koliko zapravo znači biti laborant i raditi u laboratoriju jer bez toga liječnici ne bi mogli postaviti pravu dijagnozu pacijentu, prepisati lijekove i terapije koje će to izliječiti. Danas postoji mogućnost za određivanje praktično svih klinički značajnih parametara, odnosno široke palete od preko 400 različitih laboratorijskih analiza i funkcijskih testova.

Izradili učenici programa zdravstveno - laboratorijski tehničar, Jurica Lukšić i Klara Domikulić, 4.g razreda, s mentoricama Vesnom Gotovac i Nediljkom Petrovski.





[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]
Nulta tolerancija na nasilje!

Klikom na fotografiju otvorite virtualni sandučić i ostavite poruku.

OBAVIJEST O REZULTATIMA NATJEČAJA ERASMUS+ 2022

   
BR. PROJEKTA: 2022-1-HR01-KA122-VET-000077354
Zdravstvenoj školi Split su dodijeljena sredstva za provedbu projekta mobilnosti 20 učenika i 2 nastavnika u pratnji u sklopu projekta Erasmus+ ključne aktivnosti 1 u području strukovnog obrazovanja po nazivom "NOVE VJEŠTINE ZA NAS". Odobreno je ukupno 56.138,00 EUR. Planirana je mobilnost u Dublin, Irska, u ožujku 2023. godine s ciljem obavljanja stručne prakse. Trajanje samog projekta je 12 mjeseci  (01.09.2022.-31.08.2023. god)

Tjedan cjeloživotnog učenja

Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih kontinuirano provodi aktivnosti usmjerene na promociju cjeloživotnog učenja te organizira nacionalnu obrazovnu kampanju Tjedan cjeloživotnog učenja koji se ove godine održava od 26.9. do 2.10. 2022.

Tjedan cjeloživotnog učenja svake se godine obilježava u brojnim zemljama na svim kontinentima i s istim ciljevima: senzibilizirati javnost za izgradnju pozitivnog ozračja o važnosti i potrebi cjeloživotnog učenja, promicati kulturu učenja te potaknuti osobnu motivaciju pojedinaca za uključivanje u procese cjeloživotnog učenja.

Nastavnici naše škole uključili su se u provedbu Tjedna cjeloživotnog učenja.

Živimo u vremenu u kojem smo sve više izloženi Sunčevom zračenju uz trend porasta kožnih novotvorina. Više o ovoj temi moći ćete poslušati u četvrtak, 29.9.2022. u 19 sati u online predavanju  Katije Biskupović, dr. med. i  Silvane Karabatić Knezović, dr.med. “Koža pamti" - faktori rizika za razvoj malignih novotvorina kože” putem poveznice. Očekivano trajanje predavanja je 60 minuta.

Prema definiciji Svjetske zdravstvene organizacije oralno zdravlje je stanje zdravih i za funkciju sposobnih zuba i njihovih potpornih tkiva uključujući zdravlje svih dijelova usne šupljine koji sudjeluju u žvakanju. Žvačna funkcija nije jedini cilj u očuvanju oralnog zdravlja nego važnu ulogu imaju i estetika i fonacija. U petak, 30.9.2022. u 13.15 sati u multimedijskoj dvorani škole poslušajte predavanje “Prevencija i zaštita oralnog zdravlja, uloga medinciske sestre i dentalnog tehničara/ke u dentalnom timu” koje će održati Tomislav Buljubašić, dentalni tehničar, Jelena Šilić, dentalna tehničarka i Mira Talaja, mag. med. techn.

Pridružite se ovim zanimljivim predavanjima!


POZIV UČENICIMA (2. i 3. razreda te 4. A i B)

Dragi učenici,

pozivamo vas da i vi budete dio 13. Smotre „E-medica“ koja će se održati 30.rujna – 2.listopada 2022. u Termama Tuhelj. Projekt E-medica predstavlja virtualnu zajednicu svih zdravstvenih škola RH i inozemnih škola (Slovenija, Srbija, Makedonija). Više o samom projektu pročitajte dokumentu https://bit.ly/E-MEDICA, a na poveznici https://adobe.ly/3DlAvmX pogledajte kako nam je bilo na 12. Smotri.

Ukoliko želite biti dio ove velike i hvalevrijedne Smotre na poveznici https://bit.ly/MOTIVACIJSKO-PISMO  napišite svoje motivacijsko pismo (ROK:21.rujna 2022.) zašto baš vas da odaberemo. Oni najkreativniji kreću na „avanturu” – puno lijepih druženja, stjecanja novih prijateljstava i novih znanja.

ŠKOLSKI KOORDINATOR: Marija Jurišić Šarlija

Priloženi dokumenti:
provjera znanja - if.xls

preskoči na navigaciju